30. marts 2017

Kost

Hvordan ser en sund kost ud?

Skrevet af Janne Nellemann Pedersen. Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed.

 

Det kan være svært at finde ud af hvilke informationer, der er troværdige, når vi hele tiden bombarderes med nye artikler og information om mad og sundhed.
De Officielle Kostråd angiver, hvordan vi med fordel kan spise, hvis vi ønsker at opnå en sund livsstil. Hovedparten af den danske befolkning kan med fordel leve efter kostrådene. Hvis man lever efter De Officielle Kostråd, vil kroppen få dækket behovet for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Derudover nedsættes risikoen for at udvikle livsstilssygdomme som f.eks. type 2-diabetes, og risikoen for at tage på i vægt mindskes.

De officielle kostråd bygger på solid forskning inden for området. Anbefalingerne er ikke stationære, men bliver løbende opdateret i takt med at ny viden kommer til. De Officielle Kostråd lyder som følgende:

  • Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  • Spis frugt og mange grøntsager
  • Spis mere fisk
  • Vælg fuldkorn
  • Vælg magert kød og kødpålæg
  • Spis mindre mættet fedt
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Drik vand
  • Spis mindre sukker
  • Spis mad med mindre salt

En af grundene til at vi skal spise varieret er for at sikre, at vi får alle de næringsstoffer, vitaminer og mineraler som vi skal have. I forhold til frugt og grønt anbefales det, at vi spiser 300 gram frugt om dagen, og mindst 300 gram grøntsager. Frosne grønsager og grønsager på dåse tæller også med. Vi skal gerne have 350 gram fisk om ugen, og heraf skal de 200 gram være fed fisk som laks, ørred, makrel og sild. Fuldkorn findes i fødevarer, hvor hele kornet er taget med. Vi skal gerne have 75 gram fuldkorn hver dag. Det svarer til 2 dl. havregryn og en skive fuldkornrugbrød.

Ifølge kostrådene skal vi begrænse indtaget af kød fra firbenet dyr til maks. 500 gram om ugen. I forhold til fedt skal vi sørge for at vælge de sunde fedtstoffer som f.eks. findes i avokado, nødder og olivenolie. Det er fordelagtigt at indtage op til ½ liter mager mælkeprodukt om dagen og gå efter de magre mejeriprodukter. For de fleste er det tilstrækkeligt at drikke 1,5 liter væske om dagen. Hvis vi overordnet set lever efter kostrådene, er der faktisk plads til lidt sukkerholdige fødevarer hver dag. Saltindtaget skal vi gerne begrænse så vi kun indtager ½ tsk. om dagen.

De Officielle Kostråd fungerer altså som guidelines i forhold til hvilke fødevarer vi med fordel kan vælge og i hvilke mængder for at opnå en sund kost.

Reference:
http://altomkost.dk/deofficielleanbefalingertilensundlivsstil/de-officielle-kostraad/